Schyłek zduńskowolskiego PKS faktem!


Wedlug informacji przekazanej mediom przez Mieczysława Piekarskiego, prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Zduńskiej Woli (PKS) spólka z o.o. niebawem nastąpi likwidacja tego przedsiębiorstwa. Ostateczna decyzja ma zapaść na najbliższym Zgromadzeniu Wspólników (ZW) [1].

Przyczyną likwidacji firmy zdaniem prezesa jest pandemia, która spowodowała brak przychodów. Spółka od momentu działań rządu w marcu 2020 roku spółka ograniczyła kursy do dziesięciu dziennie a w kwietniu do trzech na dzień. Te trzy kursy przynosiły każdego dnia przychód 10 razy mniejszy niż przed początkiem kryzysu.

Prezes nie wyjaśnił dlaczego pracownicy PKS nie zostali w domu, mimo że jak twierdzi pracownicy korzystający dotychczas z usług PKS w domu zostali, podobnie jak uczniowie. Zdaniem prezesa pandemia nie dała szansy jego firmie. Piekarski oznajmił publicznie na antenie radiowej, że nie ma żalu do lokalnych polityków, którzy nie zdecydowali się wesprzeć jego firmy, ani teraz ani w ostatnich latach [2].

Od lewej: Prezes Mieczysław Piekarski, Starosta zduńskowolski Wojciech Rychlik i jego zastępca Marcin Łabędzki podpisują w 2015 roku porozumienie w wyniku, którego m.in. PKS oddaje swoje tereny pod budowę ronda i innych obiektów przy zbiegu ulic Łaskiej i Piwnej w Zduńskiej Woli. Fot.: Powiatzdunskowolski.pl

Aby poznać działalność przedsiębiorstw komunikacji samochodowej w Polsce warto przypomnieć ich „drogę” w okresie transformacji ustrojowej po 1989 roku, jak również po wejściu Polski do Wspólnoty Europejskiej (UE) w 2004 roku.

Przemiany ustrojowe na przełomie lat 80. i 90. XX w. spowodowały istotne zmiany w zasadach prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Dotyczyły one m.in. sektora transportu. Przeprowadzony został proces demonopolizacji przedsiębiorstw świadczących usługi zarówno w przewozie osób, jak i ładunków. Wprowadzone zostały rozwiązania umożliwiające swobodę podejmowania i prowadzenia działalności zarówno na rynku przewozów pasażerskich, jak i towarowych.

Wdrożone procesy deregulacji rynku transportowego, demonopolizacji przedsiębiorstw oraz liberalizacji dostępu do rynku spowodowały, że w szczególnie trudnej sytuacji znalazły się przedsiębiorstwa transportu pasażerskiego – PKS. Przedsiebiorstwa te zostały przekształcone w spółki kapitałowe, S.A. i z O.O. W 1990 roku powstało 176 spółek, których właścicielem był Skarb Państwa [3].

W omawianym okresie następowała też ustalona przez rząd komercjalizacja, prywatyzacja i komunalizacja przedsiebiorastw PKS. Wiele przedsiębiorstw PKS zostało sprzedane inne przekazane odpłatnie na specjalnych warunkach pracownikom lub bezpłatnie samorządom. Pozostale, będące w rękach Skarbu Państwa stopniowo ulegały upadłości likwidacyjnej bądź likwidacji.

PKS spółka z o.o. w Zduńskiej Woli została spółką pracowniczą, której udziały zostały sprzedane przez Skarb Państwa pracownikom? Nowa sytuacja wymagała szybkiego i systematycznego dostosowania się przedsiębiorstw PKS, w tym zduńskowolskiego, do nowych konkurencyjnych warunków prowadzenia działalności przewozowej. Było to zadanie dla ówczesnej kadry zarządzającej niezwykle trudne.

Zduńskowolska spółka od początku transformacji ustrojowej a w szczególności po wejściu Polski do UE wymagała kompleksowej restrukturyzacji. Stary tabor, niska rentowność, systematyczna utrata kapitału, zbędny majątek i przerost zatrudnienia oraz spadające przychody to główne czynniki powodujące powstawanie strat z działalności operacyjnej. Również spółka często notowała straty netto.

Grupa zawodowa Zatrudnienie (etaty)
201720182020
Kierowcy262210
Stacja obsługi610
Administracja1012
Inni pracownicy1323
Razem554433
Przeciętne zatrudnienie w podziale na poszczególne grupy zawodowe w PKS w Zduńskiej Woli w latach 2017-2018. Dane dotyczące rok 2020 ustalono na podstawie wypowiedzi presesa spółki.

W niniejszej publikacji nie przeprowadzono oceny sytuacji ekonomiczno finansowej PKS w Zduńskiej Woli w latach 2001-2019 bowiem brak jest do oceny niezbędnych danych. Ponadto dane dotyczące zatrudnienia pokazane w tabeli nawet za dwa lata 2017 i 2018 oraz zapowiedź prezesa, że w roku 2020 – „Zwolnionych zostanie 33 pracowników spółki, wyraźnie wskazuje na poważną nieprawidłowość w tym obszarze.[4]

Z tabeli wynika, że w roku 2017 jeden kierowca muusiał zapracować na siebie oraz jeszcze na utrzymanie w spółce 29 innych pracowników. W roku 2018 proporcja ta 2,11 zmniejszyła się i wynosiła 2. Należy przypuszczać, żę w latach poprzednich ten wskaźnik w spółce kształtował się w przedziale 2-3. Powszechnie przyjmuje się, że w przedsiębiorstwach transportowych ten wskażnik nie powinien przekraczać 1,5. Przedstawione porównanie wyraźnie wskazuje, że spółka powinna zostać poddana restrukturyzacji od początku istnienia.

W okresie działalności spółki nie pojawiają się dokumenty dotyczące strategii jaką przyjęła spółka na poszczególne lata. Prawdopodobnie takich dokumentów nie opracowano, ze względu na słabość intelektualną kadry kierowniczej PKS? Wyraźnie zauważalny problem zarządzania w PKS w Zduńskiej Woli wymagał wymiany kadry kierowniczej podobnie jak w podmiotach, gospodarczych, które wymagają pospolicie nazwanej „naprawy”.

Warto podkreślić oczywistą zasadę, że w „naprawie” nie mogą uczestniczyć te osoby, które doprowadziły do stanu bliskiego upadłości danego podmiotu gospodarczego. To zagadnienie bardzo ważne z punktu widzenia zarządzania umknęło uwadze Radzie Nadzorczej spółki jak i jej właścicielom.

[1] Zgromadzenie Wspólników w PKS w Zduńskiej Woli stanowią udziałowcy tj. Piekarski Mieczysław Roch (obecny prezes) i Piekarczyk Stanisław Kostka (były prezes), którzy w dniu 29.06.2004 zarejestrowali spółkę Przedsiebiorstwo Komunikacji Samochodowej Spółka z O.O w Zduńskiej Woli. Jednocześnie w latach 2001-2005 istniało Państwowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Zduńskiej Woli w Prywatyzacji. Ten „dualizm” rodzi wiele pytań, na które trudno znależć prawdziwą odpowiedż, zrozumiałą dla wszystkich.

[2] Ciekawe, że prezes prywatnej spółki oczekiwał pomocy publicznej lokalnych władz a o taką pomoc się nie ubiegał. Ponadto sam nie potrafił wlaściwie zarządzać spółką od wielu lat?

[3] Obecnie w rękach Skarbu Państwa (100% udziałów) znajdują się trzy spółki PKS. Są to: PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim, w Ostrowie Wielkopolskim i w Warszawie.

[4] Prezes nie podał czy to wszyscy pracownicy będą zwolnieni, czy on też i nie podał kto będzie likwidatorem?

[5] Obrazek wyróżniajacy pochodzi z portalu naszemiasto.pl

4 uwagi do wpisu “Schyłek zduńskowolskiego PKS faktem!

  1. Perkoz pisze:

    To ciekawa sytuacja. W Zduńskiej Woli to chyba pierszy grubymi nićmi szyty przypadek próby ukrycia prawdy z wykorzystaniem pandemii koronawirusa. Przerost zatrudnienia od lat.Stare autobusy psujące krajobraz miasta i dwóch udziałowców, którzy za śmiesznej wartości udziały weszli w posiadanie poważnego majatku. Coś z tym powinno sie zrobić?

    Polubienie

  2. Kierowcy-Kolega pisze:

    Panie Andrzeju, doskonale Pan zna sytuacje Pekaesów w Polsce. Bez wsparcia, przy wożeniu powietrza, a także w przypadku złego zarządzania te składowe spowodowały obecną sytuację. Zarządzający nie dbają o majątek, rada nadzorcza nie potrafi dobrze kontrolować przedsiębiorstwa, a związki zawodowe nie mają nic do powiedzenia. To Fakty!

    Polubienie

Dodaj swój komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s