Autobusy z napędem alternatywnym


Jednym z priorytetów polityki gospodarczej Polski jest rozwój elektromobilności, w tym produkcja autobusów elektrycznych nazwanych powszechnie eBus. Polityka nawiązuje do opublikowanego już w styczniu 2013 roku komunikatu KE w sprawie europejskiej strategii zwiększenia wykorzystania w sektorze transportu na terenie wspólnoty państw UE paliw ze źródeł alternatywnych.

Polski rząd już w 2016 roku postawił na rozwój samochodów o napędzie alternatywnym do tradycyjnych silników napędzanych olejem napędowym.

W pełni elektryczny autobus miejski Volvo rozpoczął ( w 2017) kursy na trasie demonstracyjnej w Wielkiej Brytanii. Na początek – w Manchesterze, gdzie po raz pierwszy w jednym z głównych miast Wlk. Brytanii zaprezentowano też możliwości ładowania baterii autobusu poprzez technologię „OppCharge” – pantograf opuszczany ze stacji szybkiego ładowania. Źrodlo: pkt.pl

Poniżej, w tabeli przedstawiono liczbę sprzedanych w latach 2016-2019 w Polsce autobusów z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz CNG.

Rok/ rodzaj napędu autobusu2016201720182019Razem
Hybrydowy178520058360
CNG191254180265
Elektryczny6636355187
Pozostałe1900213323707437146
Razem19422293268710367958
Sprzedaż autobusów (nowych) w Polsce w latach 2016-2019 wg rodzaju napędu.
Źródło: opracowanie własne.

Jak wynika z powyższej tabeli w 2016 r. tylko 42 sprzedane autobusy posiadaly napęd alternatywny. Liczba ta w sprzedaży wszystkich autobusów stanowiła zaledwie 2.2%. W roku 2017 liczba sprzedanych autobusów z napędem alternatywnym wzrosła do blisko 7%. W kolejnym 2018 roku udział ten wyniósł już 11,7%.

W 2019 roku łącznie sprzedano 1036 nowych autobusów w tym 278 pojazdów z napędem alternatywnym (eko); co stanowiło 28%. Ten wysoki udział eko autobusów w ogólnej liczbie spowodowany był ponad 2.5 krotnym spadkiem sprzedaży ogółem w roku 2019 w stosunku do roku 2018.

Należy podkreślić, że proces wdrażania autobusów elektrycznych (eBus) do eksploatacji w sektorze przewozu osób w omawianych latach przebiega zbyt wolno. Wśród autobusów z napędem alternatywnym (ekoBusy): eBusy stanowią 23%; autobusy na CNG 32,6 %; z napędem hybrydowym 44,3%.

Szacuje się, że w 2015 roku ogólnoświatowa flota autobusów elektrycznych osiągnęła liczbę około 173000 z czego ponad 170,000 autobusów (98;3%) znajdowało się w Chinach prowadząc działalność w Pekinie, Changsha, Dalian, Hangzhou, Hebei, Nanjing, Szanghaju, Shaoguan, Shenzhen, Tianjin, Xi’an i innych miastach.[1]

Dwa lata później, w 2017 roku liczba autobusów elektrycznych wyniosła 385 tys z czego 99 % wykorzystywanych było w Chinach.

Jako ciekawostkę warto przypomnieć, że ektryczne autobusy jako jedne z pierwszych na świecie pojawiły się w 2008 roku na Olimpiadzie w Chinach. Zostały wykorzystane do transportu między poszczególnymi obiektami olompijskimi. Specjalnie w związku z olimpiadą pięćdziesiąt autobusów elektrycznych zostało wyprodukowane przez firmę Jinghua Coach Co. Ltd z Pekinu.

Jak zatem postęp występujący w Chinach od wielu dzisięcioleci należy postrzegać z przedstawionymi poniżej kilkoma obrazkami pochodzącymi z centrum Pekinu? Czy to jest cena postępu jaką płaci niemal cały swiat. Cena w postaci niewyobrażalnych ilości różnego rodzaju śmieci zalegających naszą planetę?

Rower zabezpieczony kłódka przed kradzieżą
Pilnujący rowery?
Ten model jest mało poszukiwany
Pojazd zabezpieczony przed wpływem warunków atmosferycznych
Przenośny dach dla pojazdów trzy kołowych
Rowery w oczekiwaniu na naprawę
Rower zabezpieczony przed kradzieżą

To tylko kilka zdjęć wybranych z albumu „1000 pojazdów w centrum Pekinu”.

[1] http://m.infobus.pl

Jedna uwaga do wpisu “Autobusy z napędem alternatywnym

Dodaj swój komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s