Aktywna dolina


Niedawno powstała jedna z największych ścieżek rowerowych przy drodze Zduńska Wola – Piaski. Wcześniej wybudowano równie długą ścieżkę na drodze z Zapolic przez Strońsko, Beleń do wsi Piaski.

Ta inwestycja, to część 27 kilometrowego szlaku turystycznego biegnącego od Wojsławic do Strońska.

Teraz powstają kolejne inwestycje, jednak ta najbardziej oczekiwana przez mieszkańców niestety nie! O remoncie drogi na odcinku Poręby Piaski od pewnego czasu się mówi. Wszelkie starania trafiają w przysłowiową próżnię.

Dawno oczekiwana z Urzędu Marszałkowskiego pomoc niestety nie nadchodzi. Zduńskowolanie zatrudnieni w UM woj. łódzkiego doskonale znają potrzeby Zduńskiej Woli i powiatu zduńskowolskiego ale nie chcą albo nie potrafią zainteresować nimi Pana Marszałka. Zaprosić do złożenia wizyty w terenie choćby na wspomnianej drodze Poręby – Piaski. Być może opłakany stan tej drogi wzruszy serce Pana Grzegorza Schreibera?

Może Pan Marszałek nie mieć zdolności menadżerskich ale zdaje sobie sprawę, że porządne drogi sprzyjają inwestycjom i są pierwszorzędnym warunkiem rozwoju.

Niektóre realizowane inwestycje są owiane tajemnicą, jak ta w lesie przy tej samej drodze. Od tamtego roku (2019) buldożery wyrywają pnie ściętych przy leśnych duktach drzew, spychacze korytują dukty, specjalne maszyny „kopią” rowy.

wywrotki nawożą żółty piach i tłuczeń.

Powstają w lesie drogi utwardzone, a te naturalne, przyjazne dla mieszkańców lasu i Zduńskiej Woli oraz jej okolic znikają.

Omawiany obszar leśny i drogi przy których powstały ścieżki rowerowe objęte są projektem „Aktywna Dolina Warty”. Powiat zduńskowolski otrzymał 11 milionów na zadania w ramach tego projektu. Są to głównie atrakcje turystyczne.

Jak wynika z informacji zamieszczonych na portalu mapa dotacji.gov.pl w obszarze Zapolic projekt Aktywna Dolina Warty obejmuje m.in., kościół romański, umocnienia z czasów wojny z 1939 roku, obszary związane z Parkiem Krajobrazowym Międzyrzecza Warty i Widawki oraz punkty widokowe oraz wypożyczalnie sprzętu turystycznego.

Równolegle do drogi Zduńska Wola – Piaski biegnie droga Zduńska Wola – Zapolice i dalej przez Pstrokonie do Widawy.

W związku z realizacją tego szczytnego projektu uchwalono wiele lokalnych aktów prawnych na skutek czego niezabudowane działki przy tej drodze we wsi Pstrokonie zostały zaliczone do terenów wyłącznie rolniczych. Zakazano tam wszelakiej zabudowy, nawet siedliskowej. Uchwalono tak nie biorąc pod uwagę, że na działkach bezpośrednio sąsiadujących znajdują się domy mieszkalne i zabudowania gospodarcze.

Uzasadnieniem takiego prawa rzekomo mają być walory kryjące się w „krawędzi widokowej doliny Warty”, która podobnie jak realizowane inwestycje stanowić ma „magnes” dla turystyki. Krawędź ma być platformą widokową dla podziwiania widoków – między innymi  wspomnianych działek jak również sąsiadujących z nimi zabudowań, asfaltowych dróg oraz gdzieś w dali płynącej rzeki Warty.

Uzasadnieniem uchwalenia tego lokalnego przepisu jest „idea”, że gmina Zapolice upatruje rozwoju w czerpaniu zysków z turystyki. Nie zauważa się korzyści jakie płyną ze wzrostu zaludnienia terenów gminy. Podkreślić należy, że turystów do Zapolic tymi sposobami się nie przyciągnie i gmina na turystyce swego budżetu nie podreperuje. Świadczyć o tym może fakt, że od początku istnienia gminy nie powstał żaden profesjonalny turystyczny obiekt.

Może warto, aby władze gminy zastanowiły się nad sporządzeniem katalogu walorów mieszkaniowych, które skutecznie zachęcać będą do osiedlania się na terenie gminy.

Drogi do Zapolic i do wsi Piaski otwierają perspektywę inwestycyjną, która nie jest dostrzegana także przez władze regionu, czyli wspomnianego urzędu marszałka.

Prognoza demograficzna dla województwa łódzkiego  wskazuje, że miasta o spadkowej tendencji zaludnienia będą się wyludniać na korzyść przyległych do nich obszarów wiejskich.

Prognozuje się, że w perspektywie najbliższych 10 lat liczba mieszkańców miast i gmin miejsko-wiejskich województwa łódzkiego spadnie o około 130,0 tys. osób (7,5%), zaś gmin wiejskich wzrośnie o 0,5 tys. (0,1%). Tą prognozę w stosunku do Gminy Zapolice potwierdzają dane (życie) przedstawione na poniższym rysunku.

Migracja ludności Gminy Zapolice w latach 2014-2018. Źródło: GUS.

Z wykresu na rysunku wynika, że w okresie 5 lat w Gminie Zapolice przybyło 483 mieszkańców na pobyt stały, to tyle ile liczy wieś Pstrokonie. Z pewnością, gdyby więcej terenów gminy było przeznaczonych na inwestycje i do zabudowy oraz gdyby zostały wyposażone w odpowiednią infrastrukturę, to zaludnienie z roku na rok byłoby jeszcze większe od tego jakie pokazano na wykresie. Można by było spodziewać się, że wieś Pstrokonie połączyła by się z Zapolicami.

Czynniki rozwoju wsi

W kształtowaniu rozwoju wsi szczególną rolę odgrywa Infrastruktura techniczna. Właściwy jej poziom jest jednym z istotniejszych czynników rozwoju gospodarczego. Różne elementy infrastruktury mają różny wpływ na rozwój jednak takie jak drogi, sieci energetyczne, wodociągowe, kanalizacyjne i gazowe są dzisiaj nieodzowne, a bez nich trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie jakiegokolwiek gospodarstwa nie wspominając o prowadzeniu działalności gospodarczej. Infrastruktura poprawia nie tylko standard życia mieszkańców, ale wpływa na atrakcyjność inwestycyjną obszaru wiejskiego.

W praktyce wyróżniono wiele czynników wpływających na rozwój wsi. Do nich zaliczyć należy przede wszystkim zaopatrzenie terenów w sieci:

  • wodociągowe,
  • kanalizacyjne,
  • gazowe.

Infrastruktura Gminy Zapolice jest bardzo uboga. Dane dotyczące wyposażenia gminy w infrastrukturę techniczną i ekonomiczną są dostępne w publikacjach GUS.

Należy zauważyć, że nieodpowiednie otoczenie infrastrukturalne (np.: nowoczesne ścieżki i złe drogi główne) powoduje, że jego wpływ na rozwój terenów wiejskich ma (w pewnym zakresie) charakter pozorny; w konsekwencji ponoszone koszty nie przynoszą praktycznie żadnych ekonomicznych korzyści, jak to może być w przypadku inwestowania w ścieżki rowerowe ,zapominając o drogach. A jeśli już to kolejność jest niewłaściwa.

Jedna uwaga do wpisu “Aktywna dolina

  1. Janek pisze:

    Bardzo trafna analiza. Niektóre gminy inwestują, a zapominają o infrastrukturze. Tak samo blokowanie terenów przy głównej drodze do Widawy można uznać jako działalność na szkodę gminy. Tylko pytanie czy radni głosują jak „ktoś chce” czy według własnego rozumu?

    Polubienie

Dodaj swój komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s