IZERA


Polacy doczekają się niebawem własnej marki samochodu z własnej fabryki. Ma to nastąpić w 2024 roku.

Po II Wojnie Światowej Polacy mogli pochwalić się własną Fabryką Samochodów Osobowych (FSO) na Żeraniu gdzie produkowano na licencjach: Warszawę a później Fiata 125. Także produkowano tam polski samochód osobowy marki Syrena.

W czasie transformacji ustrojowej, po 1989 roku z mapy Polski zniknęła FSO i pozostałe polskie fabryki samochodów. Zniknęła też marka polskiego samochodu. Wprawdzie w Polsce produkuje się samochody jednak nie są to polskie fabryki jak również marki.

W październiku 2016 roku powstała Spółka ElectroMobility Poland S.A., która posiada czterech polskich wspólnikow. Są to:

  • Polska Grupa Energetyczna SA,
  • Energa SA,
  • Enea SA, 
  • Tauron Polska Energia SA. 

Każdy wspólnik objął po  25 proc. kapitału akcyjnego, który stanowi 70 mln złotych kapitału zakładowego. Szanse powodzenia przedsięwzięcia, którym ma być produkcja polskiego osobowego samochodu elektrycznego o nazwie IZERA są duże. Nazwa pochodzi od gór Izerskich i rzeki Izera.

W Polsce przemysł motoryzacyjny jest, dość dobrze rozwinięty więc fabryka być może z powodzeniem wprowadzi na rynek samochod nowej marki w 2024 roku.

Dane techniczne

Podczas premiery Izery zaprezentowano kilka danych technicznych. Były to:

  • zasięg Izery to ok. 400 kilometrów.
  • baterie litowo – jonowe.
  • ładowanie baterii ze zwykłego wallboxa i szybkiej stacji,
  • 8 sekund od 0 do 100 m.
  • ESC – system stabilizacji toru jazdy,
  • FCW- system ostrzegania przed zderzeniem,
  • BSW- system wykrywania martwego pola,
  • TSR- system rozpoznawania znaków drogowych.
Fot. Marzena Bugała-Azarko

Sylwetka samochodu jest imponująca. Czerwony kolor przypomina Forda Mustanga.

Cena

Jaka będzie cena Izery nie wiadomo, jednak można przypuszczać, że zbytnio nie odbiegnie od cen samochodow innych producentów.

Wykres przedstawiający ceny osobowych samochodów elektrycznych. Źródło: http://www.elektrowoz.pl

Na wykresie pokazano ceny różnych marek elektrycznych samochodów osobowych. Cena Izery zapewne będzie zbliżona do cen kilku marek średniej klasy. Izera będzie produkowana w kilku wersjach. Jedną z nich ma być SUV.

Elektryczna Polska?

W mijającym roku Międzynarodowa Agencja Energetyczna opublikowala badania liczby aut elektrycznych użytkowanych w poszczególnych krajach świata w 2019 roku.

Z badań wynika, że na świecie w 2019 roku użytkowanych było 4,79 mln samochodów elektrycznych [1]. Z tej liczby najwięcej aut elektrycznych używanych było w Chinach – 2 580 000 (54%) oraz USA – 880 000 (18,3%). Natomiast państwa Europy użytkują ok. 970 000 (ok. 20,2%) aut elektrycznych.

W Polsce pod koniec października 2020 roku były zarejestrowanane 8662 samochody elektryczne, co stanowi  3,5×10-7 % liczby aut elektrycznych na świecie.

W Polsce w 2020 zarejestrowanych jest ok. 39 mln pojazdów, w tym samochody osobowe to ok. 23 mln. Możemy stwierdzić, że poziom nasycenia autami elektrycznymi w Polsce jest znikomy i wynosi zaledwie 0,02%. Gdyby założenia Premiera Mateusza Morawieckiego dotyczące wyprodukowania 1 mln aut elektrycznych [3] w Polsce się ziściły to udział aut elektrycznych w Polsce wyniósł by ok. 2.6 %. Wtedy Polska zbliżyła by się do krajów UE przodujących w użytkowaniu aut elektrycznych.

[1] W 2010 roku było użytkowanych jedynie 200 tys. aut elektrycznych.

[2] Obrazek wyróżniający Marzena Bugała-Azarko. Żródło: Dziennik Zachodni.

[3] Szerzej o samochodach elektrycznych czytaj na tym blogu:

Autobusy z napędem alternatywnym

BEZEMISYJNY TRANSPORT PUBLICZNY

2 uwagi do wpisu “IZERA

  1. Marek pisze:

    W Polsce do samochodów elektrycznych obowiązuje dopłata w wysokości 15% (max. 18 750 zł) do zakupu aut BEV do ceny max 125 000 zł. To może cieszyć ale także i smucić bo odbywa się to kosztem podatników. Czy to nabijanie kasy obcym producentom?

    Polubienie

Dodaj swój komentarz